Sebastian Bonhoeffer: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2020 |
Name | Herr Prof. Dr. Sebastian Bonhoeffer |
Lehrgebiet | Theoretische Biologie |
Adresse | Institut für Integrative Biologie ETH Zürich, CHN K 12.1 Universitätstrasse 16 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 71 06 |
seb@env.ethz.ch | |
URL | http://www.tb.ethz.ch |
Departement | Umweltsystemwissenschaften |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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551-0737-00L | Ecology and Evolution: Interaction Seminar | 2 KP | 2S | S. Bonhoeffer | |
Kurzbeschreibung | Interaction seminar. Student-mediated presentations, guests and discussions on current themes in ecology, evolutionary and population biology. | ||||
Lernziel | Getting familiar with scientific arguments and discussions. Overview of current research topics. Making contacts with fellow students in other groups. | ||||
Inhalt | Scientific talks and discussions on changing subjects. | ||||
Skript | None | ||||
Literatur | None | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | For information and details: http://www.eco.ethz.ch/news/zis or contact: Lehre-eve@env.ethz.ch | ||||
701-0290-01L | Seminar in Microbial Evolution and Ecology (FS) | 0 KP | 2S | S. Bonhoeffer | |
Kurzbeschreibung | Seminar of the Institute of Integrative Biology. | ||||
Lernziel | Seminar of the Institute of Integrative Biology | ||||
701-1418-00L | Modelling Course in Population and Evolutionary Biology Number of participants limited to 20. Priority is given to MSc Biology and Environmental Sciences students. | 4 KP | 6P | S. Bonhoeffer, V. Müller | |
Kurzbeschreibung | Dieser Kurs ist eine praktische Einfuehrung in die mathematische/computerorientierte Modellierung biologischer Prozesse mit Schwerpunkt auf evolutionsbiologischen und populationsbiologischen Fragestellungen. Die Modelle werden in der Open Source software R entwickelt. | ||||
Lernziel | Den Teilnehmern soll der Nutzen der Modellierung als ein Hilfsmittel zur Untersuchung biologischer Fragestellungen vermittelt werden. Die einfacheren Module orientieren sich mehrheitlich an Beispielen aus der ehemaligen Vorlesung "Oekologie und Evolution: Populationen" (Skript von der Kurswebseite zugaenglich). Die fortgeschrittenen Module orientieren sich an aktuellen Forschungsthemen. Hierbei werden auch Fragestellungen untersucht, die zwar konzeptionell und methodisch auf Evolutions- und Populations-biologischen Ansaetzen beruhen, aber sich mit anderen Bereichen der Biologie befassen. | ||||
Inhalt | siehe www.tb.ethz.ch/education/learningmaterials/modelingcourse.html | ||||
Skript | Detaillierte Handouts für alle Module sind an der Webseite des Kurses zu finden. Zusaetzlich ist das Skript für die frühere Vorlesung "Oekologie und Evolution: Populationen" auch zugaenglich, und enthaelt weitere relevante Informationen. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Kurs basiert auf der Open Source Software R. Programmiererfahrung in R ist nuetzlich, aber keine Voraussetzung. Ebenso ist der Kurs 701-1708-00L Infectious Disease Dynamics nützlich, aber keine Voraussetzung. | ||||
701-1424-00L | Guarda-Workshop in Evolutionary Biology Findet dieses Semester nicht statt. Der Kurs hat eine Teilnehmerbeschränkung. Um sich für den Kurs anzumelden, müssen Sie sich sowohl über mystudies als auch über die Webseite der Universität Basel http://evolution.unibas.ch/teaching/guarda/index.htm einschreiben. | 3 KP | 4P | S. Bonhoeffer | |
Kurzbeschreibung | Dieser Kurs ist fuer Studenten mit grossem Interesse an evolutionaerer Biologie. Das Ziel des Kurses ist es in kleinen Teams von 4-5 Studenten eigenstaendig wissenschaftliche Projekte zu entwickeln. Die Studenten werden angeleitet von Prof. D. Ebert (Basel) und Prof. S. Bonhoeffer (ETHZ). Zusaetzlich werden jedes Jahr zwei international angesehene Experten eingeladen. | ||||
Lernziel | Siehe Link http://evolution.unibas.ch/teaching/guarda/index.htm | ||||
Inhalt | Siehe link http://evolution.unibas.ch/teaching/guarda/index.htm | ||||
Skript | keines | ||||
Literatur | keine | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Da der Kurs nur eine begrenzte Teilnehmerzahl erlaubt, ist die Anmeldung fuer den Kurs notwendig. Bitte melden Sie sich ueber die Kurs-Website (siehe Link http://evolution.unibas.ch/teaching/guarda/index.htm) an. | ||||
701-1461-00L | Ecology and Evolution: Seminar Fortsetzung von der Lerneinheit 701-1460-00L "Ecology and Evolution: Term Paper" im HS. | 3 KP | 6S | T. Städler, J. Alexander, S. Bonhoeffer, T. Crowther, A. Hall, J. Jokela, J. Payne, G. Velicer, A. Widmer | |
Kurzbeschreibung | The organization and functioning of academic research as well as academic publishing are introduced and applied: students critically review two term papers written by their student colleagues. Based on the reviews, the authors of the papers write reply letters and revise their own term papers. They finally present their topic during an in-house "mini-conference" with a talk. | ||||
Lernziel | • Students become familiar with the academic peer-review and publishing process • They learn to evaluate the quality of a manuscript and formulate constructive criticism • They learn to deal with criticism of their own work (by their student peers) • They practise oral presentations and discussions in English | ||||
Inhalt | The organization and functioning of academic research as well as academic publishing are introduced and applied: students critically review two term papers written by their student colleagues. Based on the reviews, the authors of the papers write reply letters and revise their own term papers. They finally present their topic during an in-house "mini-conference" with a talk. | ||||
Skript | none | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Direct continuation of "Ecology and Evolution: Term Paper" of the previous semester | ||||
701-1708-00L | Infectious Disease Dynamics | 4 KP | 2V | S. Bonhoeffer, R. D. Kouyos, R. R. Regös, T. Stadler | |
Kurzbeschreibung | This course introduces into current research on the population biology of infectious diseases. The course discusses the most important mathematical tools and their application to relevant diseases of human, natural or managed populations. | ||||
Lernziel | Attendees will learn about: * the impact of important infectious pathogens and their evolution on human, natural and managed populations * the population biological impact of interventions such as treatment or vaccination * the impact of population structure on disease transmission Attendees will learn how: * the emergence spread of infectious diseases is described mathematically * the impact of interventions can be predicted and optimized with mathematical models * population biological models are parameterized from empirical data * genetic information can be used to infer the population biology of the infectious disease The course will focus on how the formal methods ("how") can be used to derive biological insights about the host-pathogen system ("about"). | ||||
Inhalt | After an introduction into the history of infectious diseases and epidemiology the course will discuss basic epidemiological models and the mathematical methods of their analysis. We will then discuss the population dynamical effects of intervention strategies such as vaccination and treatment. In the second part of the course we will introduce into more advanced topics such as the effect of spatial population structure, explicit contact structure, host heterogeneity, and stochasticity. In the final part of the course we will introduce basic concepts of phylogenetic analysis in the context of infectious diseases. | ||||
Skript | Slides and script of the lecture will be available online. | ||||
Literatur | The course is not based on any of the textbooks below, but they are excellent choices as accompanying material: * Keeling & Rohani, Modeling Infectious Diseases in Humans and Animals, Princeton Univ Press 2008 * Anderson & May, Infectious Diseases in Humans, Oxford Univ Press 1990 * Murray, Mathematical Biology, Springer 2002/3 * Nowak & May, Virus Dynamics, Oxford Univ Press 2000 * Holmes, The Evolution and Emergence of RNA Viruses, Oxford Univ Press 2009 | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Basic knowledge of population dynamics and population genetics as well as linear algebra and analysis will be an advantage. |