Thomas Bernauer: Catalogue data in Autumn Semester 2022

Name Prof. Dr. Thomas Bernauer
FieldInternationale Beziehungen
Address
CIS
ETH Zürich, IFW C 45.1
Haldeneggsteig 4
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telephone+41 44 632 67 71
E-mailthbe0520@ethz.ch
DepartmentHumanities, Social and Political Sciences
RelationshipFull Professor

NumberTitleECTSHoursLecturers
851-0577-00LPrinciples of Political Science4 credits2V + 1UT. Bernauer
AbstractThis course covers basic questions, concepts, theories, methods, and empirical findings of political science.
ObjectiveThis course covers basic questions, concepts, theories, methods, and empirical findings of political science.
ContentDer Kurs findet vor Ort statt und wird weder online gestreamt noch aufgezeichnet.

Zu Beginn des Kurses erhalten die Teilnehmenden eine kurze Einführung in die Wissenschaftslogik, den Ablauf politikwissenschaftlicher Forschung, den Aufbau eines Forschungsdesigns und die Methodik der empirischen Sozialwissenschaften. Hier geht es darum zu zeigen, wie Politikwissenschaftler*innen denken und arbeiten. Der Kurs behandelt dann schwergewichtig die Analyse politischer Systeme. Die Studierenden erhalten einen Überblick zu den wichtigsten politischen Akteuren und der Beschaffenheit und Wirkung politischer Institutionen. Zur Veranschaulichung der behandelten Konzepte und Theorien gehen wir vor allem auf die politischen Systeme Deutschlands, Österreichs und der Schweiz ein. Abschliessend wird ein kurzer Einblick in zentrale Fragestellungen des Teilbereiches der internationalen Beziehungen gegeben. Schwergewichtig wird dieser Teilbereich, als Inhalt einer Folgeveranstaltung, dann im Frühlingssemester (Internationale Politik, Prof. Schimmelfennig) behandelt.

Der Kurs basiert auf dem Lehrbuch «Einführung in die Politikwissenschaft» von Bernauer et al. Jede Kurseinheit konzentriert sich auf ein bis zwei Kapitel dieses Buches, das die Studierenden vor der betreffenden Kurseinheit lesen müssen. Die 5. Auflage dieses Lehrbuches ist ca. ab Anfang September 2022 via Buchhandlungen oder online erhältlich.

Tipp: Lesen Sie zuerst genau die Übungsfragen für das zu studierende Buchkapitel (https://ib.ethz.ch/teaching/pwgrundlagen.html - wird im Verlauf des Semesters laufend aktualisiert - die bisherige Version beruht auf früheren Auflagen) und erst danach das betreffende Kapitel. Sie wissen dann beim Lesen schon vorweg, auf was Sie besonders genau schauen sollten. Ein Glossar finden Sie hier: https://ib.ethz.ch/teaching/pwgrundlagen.html

Leistungskontrollen
a) Erster Test (...)
b) Zweiter Test (...)
Ergeben gemittelt das Ergebnis der benoteten Semesterleistung

Kreditpunkte
4 ECTS-Punkte (Zeitaufwand insgesamt ca. 120 Arbeitsstunden)
Lecture notesDer Kurs basiert auf dem Lehrbuch «Einführung in die Politikwissenschaft» von Bernauer et al. Jede Kurseinheit konzentriert sich auf ein bis zwei Kapitel dieses Buches, das die Studierenden vor der betreffenden Kurseinheit lesen müssen. Die 5. Auflage dieses Lehrbuches ist ca. ab Anfang September 2022 via Buchhandlungen oder online erhältlich.

Pro Kurseinheit (Woche) sind ca. 30–40 Seiten zu lesen. Für einzelne Kurseinheiten müssen Sie etwas mehr lesen (zwei Buchkapitel, ca. 60–80 Seiten insgesamt). Es lohnt sich also, bereits von Anfang des Kurses an ein wenig «auf Vorrat» zu lesen.

Weitere Lehrmaterialen finden Sie auf: http://www.ib.ethz.ch/teaching/pwgrundlagen
Prerequisites / NoticeDer Kurs beruht auf dem Lehrbuch „Einführung in die Politikwissenschaft“ von Bernauer et al (5. Auflage, Nomos, 2022). Die 5. Auflage ist momentan in Bearbeitung und Sie erhalten deshalb das Buchmanuskript in elektronischer Form (via Moodle) und müssen es nicht kaufen.

Sie müssen die zugewiesenen Buchkapitel vor der jeweiligen Kurseinheit gründlich lesen und Fragen notieren, damit wir effizient vorankommen. Pro Kurseinheit (Woche) sind ca. 30–40 Seiten zu lesen. Für einzelne Kurseinheiten müssen Sie etwas mehr lesen (zwei Buchkapitel, ca. 60–80 Seiten insgesamt). Es lohnt sich also, bereits von Anfang des Kurses an ein wenig «auf Vorrat» zu lesen.

Tutorat: Im Tutorat wird das aus der Lektüre der Buchkapitel sowie der Vorlesung mitgebrachte Wissen weiter vertieft, u.a. anhand von möglichen Testfragen. Eine regelmässige und engagierte Teilnahme am Tutorat, die gründliche Lektüre der Buchkapitel und die Teilnahme an der Vorlesung stellen sicher, dass Sie bei den Tests keine «Überraschungen» erleben werden.

Im Verlauf des Semesters finden zwei schriftliche Tests statt, die zu je 50% an die Gesamtnote angerechnet werden. Der erste Test findet am 12.11.2021 von 14:15 – 15:00 Uhr statt, der zweite Test am 17.12.2021 von 14:15 – 15:00 Uhr. Wer in einem der beiden Tests oder in beiden Tests mit einer Note unter 4.0 abschneidet, erhält eine weitere Chance, den oder die ungenügenden Tests (nur diesen oder diese!) zu wiederholen. Der Wiederholungstest findet am 25.02.2022 von 14:15 – 15:45 Uhr statt. Wer aus medizinischen oder anderen an der ETH üblichen Dispensgründen (diese sind schriftlich zu belegen) an einem oder beiden regulären Tests nicht teilnehmen kann, erhält ebenfalls die Option, am Wiederholungstest teilzunehmen.

Bei einer Gesamtnote (auf 0.25 gerundeter Mittelwert der beiden Tests) ≥ 4.0 gilt der Kurs als bestanden und es werden vier ECTS Punkte zugeteilt. Ausnahme: Im BA Staatswissenschaften werden die vier ECTS Punkte erst nach erfolgreichem Absolvieren der Basisprüfung zugeteilt.

Für die Studierenden des BA Staatswissenschaften ist der Inhalt dieses Kurses Prüfungsstoff für die Hälfte der Basisprüfung im Fach Politikwissenschaft, die von Prof. Bernauer durchgeführt wird (die zweite Hälfte der Basisprüfung führt Prof. Schimmelfennig durch). Das Absolvieren der beiden Tests während des Semesters ist für Studierende des BA Staatswissenschaften freiwillig, aber stark empfohlen. Für jeden der beiden Tests erhalten sie bei einer Note von 4 oder mehr einen Bonus für die Basisprüfung im Fach Politikwissenschaft. Sie können sich also durch das Absolvieren der beiden Tests in der Basisprüfung verbessern bzw. ein Polster erwerben.

Prüfungsstoff ist der gesamte Inhalt der Vorlesung und des Tutorats. Für diesen Kurs ist keine zusätzliche (separate) Prüfungsanmeldung nötig, die Anmeldung für den Kurs in mystudies deckt alles ab.

Für die beiden Tests dürfen Sie vier Seiten Notizen benutzen (zwei Blätter beidseitig beschrieben). Bitte beachten Sie, dass die Notizblätter handschriftlich beschrieben sein müssen. Elektronisch bedruckte Notizblätter werden ausnahmslos nicht zur Prüfung zugelassen.

Wenn Sie gerne mehr über sozialwissenschaftliche Konzepte und Forschungsmethoden lernen möchten, sind diese beiden Bücher ausserordentlich gut:
- Goertz, Gary. 2020. Social Science Concepts and Measurement.
- Maggetti, Martino et al. 2013. Designing Research in the Social Sciences.
857-0106-00LInternational Environmental Politics (with Research Paper) Restricted registration - show details
Only for MA Comparative and International Studies.
8 credits2V + 2ST. Bernauer, V. Koubi
AbstractBased on the contents of the International Environmental Politics lecture (860-0023-00L) students will develop a research question and study design on a topic of their choice, carry out independent research and write a research paper under the supervision of Prof. Bernauer as well as postdocs and doctoral students in his research group.
ObjectiveAcquire skills for carrying out independent research and writing a research paper in the area of international environmental politics.
860-0003-00LCornerstone Science, Technology, and Policy Restricted registration - show details
Only for Science, Technology, and Policy MSc and PhD.
ISTP-PhD students please register via the Study Administration.
2 credits1ST. Bernauer
AbstractThis course introduces students to the MSc STP programme. It provides a general introduction to the study of STP.
ObjectiveThis course introduces students to the MSc program in two ways. First, it provides a general introduction to the study of STP. Second, it exposes students to various complex policy problems and ways and means of coming up with proposals for and assessments of policy options.

In a reading workshop, students will learn how to improve their skills in reading and understanding scientific papers in English.
Content- Introduction to Science, Technology and Policy.
- Reading Workshop: Reading and understanding scientific papers in English.

A detailled programme will be sent out to the participants in advance to the course.
LiteratureLiterature and references will be available on Moodle.
860-0004-00LBridging Science, Technology, and Policy Restricted registration - show details
Only for Science, Technology, and Policy MSc and PhD.
ISTP-PhD students please register via the Study Administration.
3 credits2ST. Bernauer, T. Schmidt
AbstractThis course first offers a broad conceptual and historical perspective on technological and scientific innovation, and then focuses on different modes of policy analysis and their application to policy questions in a variety of areas.
ObjectiveThis course picks up on the ISTP Cornerstone course in Science, Technology and Policy and goes into greater depth on issues covered in that course, as well as additional issues where science and technology are among the causes of societal challenges but can also help in finding solutions.
Lecture notesCourse materials will be made available via Moodle.
LiteratureCourse materials will be made available via Moodle.
Prerequisites / NoticeThe course is open to the ISTP's MSc students and to ISTP doctoral students.
860-0005-00LColloquium Science, Technology, and Policy (HS) Restricted registration - show details
Only for Science, Technology, and Policy MSc and PhD.
1 credit2KT. Bernauer
AbstractPresentations by invited guest speakers from academia and practice/policy. Students are assigned to play a leading role in the discussion and write a report on the respective event.
ObjectivePresentations by invited guest speakers from academia and practice/policy. Students are assigned to play a leading role in the discussion and write a report on the respective event.
ContentSee the program on the ISTP website: http://www.istp.ethz.ch/events/colloquium.html
The series is open to the public. The lectures start 12:30 and last about 30 minutes followed by an open discussion.
Prerequisites / Noticeopen to anyone from ETH
860-0012-00LCooperation and Conflict Over International Water Resources Restricted registration - show details
Number of participants limited to 40.
Priority for Science, Technology, and Policy MSc.

This is a research seminar at the Master level. PhD students are also welcome. PhD students please register via the study administration.
3 credits2GT. Bernauer, T. U. Siegfried
AbstractThis course focuses on the technical, economic, and political challenges of dealing with water allocation and pollution problems in large international river systems. It examines ways and means through which such challenges are or can be addressed, and when and why international efforts in this respect succeed or fail.
ObjectiveAbility to (1) understand the causes and consequences of water scarcity and water pollution problems in large international river systems; (2) understand ways and means of addressing such water challenges; and (3) analyse when and why international efforts in this respect succeed or fail.
ContentThe first six meetings serve to acquire basic knowledge on the science and politics of international water management. This will be followed by five meetings that focus on specific cases (international river systems) and a meeting where we discuss what can be learned from the five cases. For this part of the class we have invited several colleagues with long-standing expertise on the respective international river basin.

20.Sep Global water challenges
27.Sep Nuts and bolts of hydrological modeling and what such models can tell us
04.Oct Nuts and bolts of hydrological modeling and what such models can tell us
11.Oct Water pollution and its mitigation
18.Oct Key challenges in international river systems
25.Oct Key challenges in international river systems
01.Nov Case study 1: Yarmuk
08.Nov Case study 2: Mekong
15.Nov Case study 3: Colorado
22.Nov Case study 4: Nile
29.Nov Case study 5: Central Asia
06.Dec Wrap up: what we can learn from these case studies
13.Dec Exam
20.Dec No class

Exam: 3 ECTS, based on grade ≥ 4.0 in written test at the end of the semester. 90 minutes; 13 December 2022, 12:15 – 13:45; same room as the course. The exam covers the mandatory reading assignments as well as lectures and discussion parts in class. The exam will consist of around ten questions that require answers in a few sentences each. Permitted supporting material: dictionary, ink-based pen, no laptops, no mobile phones, no calculators, no printed or hand-written material.
Lecture notesSlides and reading materials will be made available via Moodle.
LiteratureSlides and reading materials will be made available via Moodle.
Prerequisites / NoticeThe course is open to Master and doctoral students from any area of ETH.

Limited to 40 students.

Most meetings will take place on campus, with no recording of meetings. Participation in this course only makes sense if you can attend classes regularly in person.
860-0023-00LInternational Environmental Politics
Particularly suitable for students of D-ITET, D-USYS
3 credits2VT. Bernauer
AbstractThis course focuses on the conditions under which problem solving efforts in international environmental politics emerge and evolve, and the conditions under which such efforts and the respective public policies are effective.
ObjectiveThe objectives of this course are to (1) gain an overview of relevant questions in the area of international environmental politics from a social sciences viewpoint; (2) learn how to identify interesting/innovative questions concerning this policy area and how to answer them in a methodologically sophisticated way; (3) gain an overview of important global and regional environmental problems and how they are or could be solved.
ContentThis course deals with how and why international problem solving efforts (cooperation) in environmental politics emerge and evolve, and under what circumstances such efforts are effective. Based on concepts and theories of political economy, political science, and public policy, various examples of international environmental politics are discussed, for example the management of international water resources, political responses to global warming, the protection of the stratospheric ozone layer, the reduction of long-range transboundary air pollution, protection of biodiversity, how to deal with plastic waste, and the prevention of pollution of the oceans.

The course is open to all ETH students and visiting students from other universities. Participation does not require previous coursework in the social sciences.

After passing an end-of-semester test (requirement: grade 4.0 or higher) students will receive 3 ECTS credit points. The workload is around 90 hours (meetings, reading assignments, preparation of test).

Visiting students (e.g., from the University of Zurich, exchange students) are subject to the same conditions. Registration of visiting students in the web-based system of ETH is compulsory.

This course will take place on campus (ETH Main Building, HF F.3).
There will be no live-streaming, and the course is NOT in hybrid (on-campus plus online) format. However, the lecture will be recorded and the recordings will be made available via the Moodle platform for this course 1-2 days after the respective lecture for students who are unable to attend in person.
Lecture notesReading materials and slides will be available via Moodle.
LiteratureReading materials and slides will be available via Moodle.
Prerequisites / NoticeThis course will take place on campus (ETH Main Building, HF F.3).
There will be no live-streaming, and the course is NOT in hybrid (on-campus plus online) format. However, the lecture will be recorded and the recordings will be made available via the Moodle platform for this course 1-2 days after the respective lecture for students who are unable to attend in person.
860-0100-00LDoctoral Colloquium in Public Policy
Only PhD students. Permission from lecturers is required.
1 credit1KM. Krauser, T. Bernauer, R. Garrett, T. Schmidt, B. Steffen
AbstractIn this colloquium, doctoral students present their research plan within the first year of their doctorate, which is reviewed by three professors affiliated with the ISTP and commented on by the peer students registered in the colloquium. We recommend attending the colloquium for two semesters and present the research plan in the second semester.
ObjectiveObtain feedback on research ideas the doctoral research plan and have the research plan approved by three faculty, as required by ETH Zurich.
ContentDoctoral students (typically affiliated with the ISTP or groups of ISTP members) attend this colloquium for one to two semesters. During the first (voluntary) semester they present their preliminary research ideas. During the second (obligatory) semester, they present their research plan, which is reviewed by three professors affiliated with the ISTP. The research plan should not be longer than 20 pages (references excluded). The second semester will be credited with 1 ECTS. All students are supposed to read and comment on their peers’ research ideas and plans throughout both semesters. The results of the review are submitted to the doctoral committee of D-GESS or other ETH departments where ISTP-affiliated doctoral students intend to graduate.
876-0301-00LPolicy-Making in Practice Restricted registration - show details 4 credits3GT. Bernauer, D. N. Bresch, T. Schmidt
AbstractEffective management of risks and uncertainty as well as communication of scientific evidence to stakeholders and policy-makers are essential for successful policy-advice and policy-making. Hence, this module conveys the fundamentals of risk analysis/management and of writing for policy-makers. Besides an academic perspective, it features practitioners working at the technology-policy interface.
ObjectiveRisk Analysis and Risk Management:
Participants understand (1) the role risk and uncertainty play in decision-​ and policy-​making, (2) common approaches to risk management, (3) how to apply methods of quantitative risk analysis, (4) how to communicate risk information clearly and effectively.
Writing for Policy-Makers:
Participants understand (1) particular prerequisites for successful dissemination of scientific results to policy-​makers and the wider public, (2) expectations and needs of different target groups and audiences, (3) how to effectively write policy briefs for stakeholders and policy-​makers.
LiteratureCourse materials can be found on Moodle.