Michael Stauffacher: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2018 |
Name | Herr Prof. Dr. Michael Stauffacher |
Adresse | TdLab ETH Zürich, CHN K 78 Universitätstrasse 16 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 49 07 |
michael.stauffacher@usys.ethz.ch | |
URL | http://www.tdlab.usys.ethz.ch/team/person-detail.html?persid=79110 |
Departement | Umweltsystemwissenschaften |
Beziehung | Titularprofessor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
701-0729-00L | Methoden der empirischen Sozialforschung ![]() Maximale Teilnehmerzahl: 65 Zielgruppe: Studierende BSc Umweltnaturwissenschaften; bei freien Plätzen auch Belegung für andere Studienrichtungen möglich. Studierende, die die Lerneinheit 860-0029-00L Methoden der empirischen Sozialforschung im FS besuchen und darin geprüft werden, dürfen die Lerneinheit 701-0729-00L Methoden der empirischen Sozialforschung nicht besuchen und anrechnen lassen. | 2 KP | 2G | M. Stauffacher, A. Bearth, H. Mieg | |
Kurzbeschreibung | Ziel dieser Veranstaltung ist es, methodische Grundprinzipien sozialwissenschaftlicher Forschung zu vermitteln und somit zu einer kritischen Reflexion von wissenschaftlicher Erkenntnisproduktion anzuregen. Die Veranstaltung gibt einen Einblick in die konkrete Vorgehensweise, die Methoden und Konzepte leitfadengestützter Interviewtechniken sowie der Fragebogenforschung. | ||||
Lernziel | Die Studierenden können - die Bedeutung von methodengestütztem Vorgehen in der Sozialwissenschaft beschreiben. - Grundprinzipien sozialwissenschaftlichen Forschens erklären. - Resultate sozialwissenschaftlicher Forschung kritisch lesen. - kleinere Interviews und Fragebogenerhebungen selbst durchführen. | ||||
Inhalt | Alle Teilnehmenden verpflichten sich zur aktiven Mitarbeit in Form von drei Übungen (leitfadengestütztes Interview, Erstellung von Fragebogen, Auswertung von Daten). Inhaltsübersicht: (1) Wozu empirische (Sozial-)Forschung? (2) Der Forschungsablauf im Überblick, verknüpfen von qualitativen und quantitativen Methoden (3) Leitfadengestützte Interviews: erstellen Leitfaden, Durchführung und Auswertung (4) Fragebogen: Hypothesen erarbeiten, Fragebogen erstellen, Durchführung, Daten auswerten, und Resultate darstellen | ||||
Skript | Die Dozenten arbeiten mit Folien, die als Handout abgegeben werden. | ||||
Literatur | Zur ergänzenden Begleitlektüre kann folgendes Buch empfohlen werden: Schutt, R.K. (2006). Investigating the Social World: The Process and Practice of Research, 5th ed. Pine Forge Press: Thousand Oaks, CA | ||||
701-1502-00L | Transdisciplinary Case Study ![]() ![]() The number of participants is limited. Students have to apply for this course by sending a two-page motivation letter (why are you interested? what do you want to learn? what can you contribute?) to michael.stauffacher@usys.ethz.ch and pius.kruetli@usys.ethz.ch (latest by 15 January 2018). Additionally please enroll via mystudies. Please note that all students are put on the waiting list and that your current position on the waiting list is irrelevant, as places will be assigned on the basis of your motivation letter. Important: for students in Agricultural Sciences, the case study can replace the compulsory course 751-1000-00L Interdisciplinary Project Work! | 7 KP | 15P | M. Stauffacher, P. Krütli | |
Kurzbeschreibung | This course is project-based and organized in a real-world context. Students deal with complex, societally relevant problems where environmental issues are key and that demand mutual learning among science and society. | ||||
Lernziel | Students learn how to plan and organize their work in groups, how to structure complex problems, how to use empirical methods and how to organise transdisciplinary collaboration between research and people from outside academia. Every second year the case study is organized in a small Island Developing States (SIDS), namely the Seychelles. In addition to the general teaching goals, here students are getting trained for research and/or practical work in the global South (Working in intercultural teams, adapting to foreign social, economic, cultural and political settings). | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The number of participants is limited. Students have to apply for this course by sending a two-page motivation letter (why are you interested? what do you want to learn? what can you contribute?) to michael.stauffacher@usys.ethz.ch and pius.kruetli@usys.ethz.ch (latest by 15 January 2018). Additionally please enroll via mystudies. Please note that all students are put on the waiting list and that your current position on the waiting list is irrelevant, as places will be assigned on the basis of your motivation letter. Important: for students in Agricultural Sciences, the case study can replace the compulsory course 751-1000-00L Interdisciplinary Project Work! |