Rolf Holderegger: Katalogdaten im Herbstsemester 2020 |
Name | Herr Prof. Dr. Rolf Holderegger |
Lehrgebiet | Naturschutzbiologie |
Adresse | WSL Zürcherstrasse 111 8903 Birmensdorf ZH SWITZERLAND |
Telefon | 044 739 25 27 |
rolf.holderegger@usys.ethz.ch | |
Departement | Umweltsystemwissenschaften |
Beziehung | Ordentlicher Professor und Direktor der WSL |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
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551-0361-00L | Biologie der Moose und Farne Maximale Teilnehmerzahl: 16 Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat D-BIOL. Allgemeine Sicherheitsbestimmungen für alle Blockkurse: -Wo immer möglich müssen die Distanzregeln eingehalten werden -Alle Studierende müssen während des gesamten Kurses Masken tragen (Reserve-Masken bereithalten) -Die Installation und Aktivierung der Schweizer Covid-App ist sehr zu empfehlen. -Alle zusätzlichen Regeln für einzelne Kurse müssen eingehalten werden -Studierende, die COVID-19-Symptome aufweisen, dürfen die ETH-Gebäude nicht betreten und müssen den verantwortlichen Kursleiter informieren. | 6 KP | 7P | R. Holderegger, A. L. Bergamini | |
Kurzbeschreibung | Moose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit; Exkursion. Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora; Exkursionen. | ||||
Lernziel | Moose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung von Moosen; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit. Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie der Farne; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora. | ||||
Inhalt | Moose: Systematik und Morphologie der Horn-, Leber- und Laubmoose sowie weiterführende Themen zu Ökologie, Biogeographie, Diversität und Gefährdung; eine ganztägige Exkursion. Teil Farne: Generationszyklus; evolutionäre Gruppen der Farne und Bärlappe; Fortpflanzungsbiologie; Mikro- und Makroevolution; Ökologie; ganztägige und halbtägige Exkursionen. | ||||
Skript | Unterrichtsmaterial wird abgegeben. | ||||
Literatur | Vanderpoorten A. and Goffinet B. 2009. Introduction to Bryophytes. Cambridge University Press, Cambridge (nicht obligatorisch). | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Teilnehmende müssen ein Poster zu einem speziellen Thema vorstellen. Note besteht aus Poster Präsentation und Mitarbeit während des Kurses. Voraussetzungen: Erst- und Zweitjahres Kurse in Botanik und Evolution. | ||||
701-1676-01L | Genomics of Environmental Adaptation Number of participants limited to 14. Prerequisites: good knowledge in population genetics and some experience in using GIS and R is required. | 2 KP | 3G | R. Holderegger, F. Gugerli, C. Rellstab | |
Kurzbeschreibung | This five-day winter school aims at teaching advanced Master students, PhD students and post-doctoral researchers on aspects of the genomics of environmental adaptation. It provides both theoretical background and hands-on exercises on major topics of contemporary environmental genomics such as signatures of selection, outlier analysis or environmental association analysis. | ||||
Lernziel | Genomics of environmental adaptation is an evolving scientific field of both basic and applied interest. Researchers make increasing use of diverse methodological approaches built on concepts from ecology, evolutionary biology and population genomics. This winter school introduces students to some major concepts and methods of environmental genomics, i.e., (i) how the environment and adaptive genetic variation relate and (ii) how signatures of local adaptation can be detected in natural populations using genomic data. The winter school focuses on currently used methods and hands-on exercises, emphasizing an understanding of the underlying concepts and a discussion of benefits, limitations and pitfalls of environmental genomics. It is specifically aimed at the needs of advanced Master students, PhD students and post-doctoral researchers. | ||||
Inhalt | Topics: (1) Genetic structure: how selection, drift, gene flow and isolation interact, affect neutral and adaptive genetic variation and influence the genetic structure of populations. (2) Environmental data: which environmental data are available and used to identify signatures of adaptation; what are their limitations; collinearity; sampling design. (3) Outlier analysis: types of next-generation-sequencing data; concept and methodology of outlier analysis; diverse types of outlier analyses. (4) Environmental association analysis (landscape genomics): concept and methodology of environmental association analysis; diverse types of environmental association analysis. (5) Phenotypes and genomic data; GWAS; mechanistic understanding of the environment–genotype–phenotype interaction; designing an own study. | ||||
Skript | Hand-outs will be distributed. | ||||
Literatur | The course requires 4 hours of preparatory reading of selected papers on the genomics of environmental adaptation. These papers will be distributed by e-mail. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Grading will be according to a short written report (6-8 pages) on one of the topics of the course (workload: about 8 hours) and according to student contributions during the course. Prerequisites: students should have good knowledge in population genetics and evolutionary biology and basic skills in R; experience in using GIS is advantageous. |