Name | Herr Prof. Dr. Ueli Maurer |
Lehrgebiet | Informatik |
Adresse | Inst. f. Theoretische Informatik ETH Zürich, CAB H 19.2 Universitätstrasse 6 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 74 20 |
Fax | +41 44 632 18 92 |
maurer@inf.ethz.ch | |
URL | http://www.crypto.ethz.ch/~maurer/ |
Departement | Informatik |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
252-0025-01L | Diskrete Mathematik | 7 KP | 4V + 2U | U. Maurer | |
Kurzbeschreibung | Inhalt: Mathematisches Denken und Beweise, Abstraktion. Mengen, Relationen (z.B. Aequivalenz- und Ordnungsrelationen), Funktionen, (Un-)abzählbarkeit, Zahlentheorie, Algebra (Gruppen, Ringe, Körper, Polynome, Unteralgebren, Morphismen), Logik (Aussagen- und Prädikatenlogik, Beweiskalküle). | ||||
Lernziel | Hauptziele der Vorlesung sind (1) die Einführung der wichtigsten Grundbegriffe der diskreten Mathematik, (2) das Verständnis der Rolle von Abstraktion und von Beweisen und (3) die Diskussion einiger Anwendungen, z.B. aus der Kryptographie, Codierungstheorie und Algorithmentheorie. | ||||
Inhalt | Siehe Kurzbeschreibung. | ||||
Skript | vorhanden (englisch) | ||||
268-0201-00L | Information Security Seminar and Project Only for CAS and DAS in Cyber Security. | 2 KP | 2S | P. Schaller, D. Basin, S. Capkun, U. Maurer, K. Paterson, A. Perrig | |
Kurzbeschreibung | Participants of the seminar are assigned a recent topic in cyber security. They are expected to become acquainted with the assigned issue and to prepare a corresponding presentation in the context of the seminar. | ||||
Lernziel | Participants have understood and presented a publication or report on a present topic in information security. By attending other participants presentations students get further introduced to additional current information security related topics/incidents. | ||||
Inhalt | Participants of the seminar are assigned a recent topic in cyber security. They are expected to become acquainted with the assigned issue and to prepare a corresponding presentation in the context of the seminar. |